Cari Something?

Wednesday, April 07, 2010

Twitter 101

Untuk kawan-kawan yang belum ada Twitter, ataupun yang dah ada :D

Untuk yang belum ada, sila register dulu nok.. Please go to http://twitter.com untuk urusan registrasi (Indo dowh).

Dah settle sume tu, boleh la follow I.. pi kat http://twitter.com/laparcute. Nampak tak button follow tu? (Ni kalau kome belum follow mak) kalau dah, takde dah bai..



OK, bila dah login tu, nampak kan menu2 seperti kat bawah ni..



Home - adalah tempat untuk anda meletakkan tweet / status whatever you call it. Status ini akan dinampaki (?) oleh para follower anda. Kat bahagian bawah tu, tersenarai tweet-tweet anda DAN JUGA tweet-tweet daripada orang2 yang anda follow.


Yang lelain tu, pandai2 la tengok :P


Ni nak cite pasal menu yang lagi satu -




@laparcute (in this case @yournickname) means, message-message yang orang reply kepada tweet korang.. bajet nak reply kat I, harusla ada tanda AT (@) di depan nickname.. kalau ada 3rd party yang follow you & I, they will see this as well.

Direct Message atau kata lainnya DM, adalah Direct Message :P Straight ke inbox whatever.. biasanya dapat satu kat email address. Yang ni terpampang untuk tatapan yang menghantar, DAN yang dihantar sahaja. Kalau kita nak hantar DM kat seseorang, A perlulah menjadi follower B, dan B juga haruslah menjadi follower A.. gitu.. kalau tak, hantar je la email terus nok..

RT atau ReTweet, adalah seperti meng"quote" apa yang telah dikatakan oleh si polan kepada si polan.. orang biasa guna RT beserta dengan @, in order untuk refresh balik apa ke benda yang direply atau diperkatakan.


Kalau nak tambah kawan-kawan, simply check following & follower links tu.. yang ada kat bawah nombor 29 dan jugak di bawah nombor 67. Can do with everyone that you like.. situ la bertambah kengkawan kaedahnya..


Ada apa2 lagi tak paham? shoot me :D


7 comments:

DNNA said...

Ahahahaha, molek benarlah ko tolong explain kat org2 yang peghak mcm mak ni, nyah ...

Syukran !!!

Bilo la agak eh den dapek terai twitter ni. Kojo kek opis botimbun hi haa .. Padan muko den suko tangguh2 kojo .... ahaks ..

cysev3n said...

Dian,
apa lagi.. sila sign up!

eZa said...

tutorial ringkas ini amat lah dihargai! TQ CY4.0! ;)

The Owner said...

CY

nak join jugaklah twitter...

KS said...

sedang mendigest..

kalo guna app echofon pulak gi mana?

kehkehkeh..

Fid said...

awat sana sini kkisah tweet tweet ni??

Mommy Harith Hannah said...

Thank you, sis!

You mmg laa memahami ai... ahaks! ^-^