Cari Something?

Tuesday, July 31, 2007

Journey to Labor Room (Part II)

Ahad, 22/7/2007

Ngantuk gila.. malam tak bpa bley tido.. aku siap terjaga pukul 4 pagi bila BIL yg nak pi hiking tu bangun.. dia gerak keluar dari rumah around 5am+.. zzzZZzzzz.. sudahnya, seperti yg dijangka, MIL yg readykan breakfast pagi tu.. memula aku tolong sket2.. ala2 tunjuk muka.. lepas tu tak tahan sangat dah.. terus naik atas, tido.. :P Sedar2, mak mentua sudah panggil..

"Yan.. jom breakfast.."
Yaaa.. tarak malu punya menantu.. sume orang dah ada kat meja.. aku makan roti + serawa durian lagi.. feveret ni weii.. mana bley tinggal..

Dalam pkl 11am tu, mak mentua + pak mentua + BIL lagi sorang tu + hubby + Amir gerak pi Mydin Subang Jaya.. ada le tu nak shopping mopping.. memula aku ni ala2 tak sedar diri nak ikut.. tp sbb perut rasa tak best tu kan, kensel laa ikut.. tapi tu la.. Arif tinggal dengan aku.. kiranya mission nak sambung tido, terbengkalai.. dekat sejam setengah layan Arif kat bilik.. gurau2 dengan dia.. main cak2 berbagai.. dalam 12.30pm dia dah start bising -- Abah.. Abah.. eeeeee..

"Jom laa turun.. kita tunggu abah balik.."
So, aku pun melayan laa Melodi berbagai.. around 1pm MIL call, suh masak nasik.. diorang beli je lauk kat luar.. yezzaaa..

Petang tu, MIL masak mee goreng hailam & mee goreng pedas.. aku amik yg hailam je laa.. lepas Maghrib, diorang sume balik.. aku ni still le rasa perut tak best..

"You bersalin laa esok yang.. nampak tak larat sangat dah i tengok.."
Hehehe..

........ actually aku pun dah tak bpa ingat apa jadik laa belah Ahad malam ni.......

Isnin, 23/7/2007

"Nak duduk umah laa hari ni yang.. kalau I rasa OK, I half day la.."
"Cuti je laa terus.. rest.."

Lepas hubby hantar Amir & Arif kat umah makcik, dia balik umah altogether with breakfast.. Lepak2 dengan aku sampai lebih kurang pkl 9am+ baru hubby gerak balik pi ofis.. lepas tu, aku terus je naik atas.. tido.. heeeee..

Dalam pkl berapa ntah.. bangun, mandi.. ngam2 lepas solat Zohor, hubby balik bawak lunch.. makan2.. terus lepak depan TV.. time Asar, naik atas balik, solat.. lepas tu baring2 tunggu hubby balik.. sambil tunggu2 tu, dapat call dari Mama..

"Ma turun KL lepas Maghrib.. Pa kata kalau turun esok pagi, macam tergesa-gesa sangat nak pi Shah Alam.."

Tadaaaa.. adakah sejarah akan berulang? Time parents aku ada kat KL, aku bersalin? Hehehe..

Anyway, asal dengar je bunyi pintu pagar, aku jenguk kat tingkap.. most of the time, bukan hubby la.. orang sebelah sana la.. sebelah sini la.. sekali aku bangun jenguk tingkap, nampak hubby dukung Arif + pimpin Amir pi tuju ke playground.. Aku terus turun bawah.. layan ManjaLara :P

Tup2 dapat SMS dari mama225.. hehehe.. tanya aku dah bersalin ke.. Yaaaa.. belum.. saja cuti lepak2 kat umah..

ManjaLara abis 7.30pm kan? Haa.. lepas tu aku naik atas nak solat Maghrib.. jeng jeng jeng.. sudah ada show.. start le rasa tak tentu hala.. anak no bpa pun, seriau tetap ada.. lepas solat, hubby nak kuar beli dinner.. aku request nasik lemak.. time tu dah start rasa macam 1/2 jam contraction.. Bila hubby balik, kitorang pun makan.. tapi selera gua sudah mati maa.. selama ni sebungkus tu tak cukup, siap cekau hubby punya.. kali ni, separuh pun aku tak abis.. Dalam pada tak abis makan tu, aku tinggalkan meja.. terus naik atas lagi.. baring..

Bila hubby naik atas, baru aku bagitau.. heeee.. dia ajak pi hospital dan2 tu jugak.. aku mintak tunggu sampai lepas Isyak.. Dalam pada tu, still 1/2jam contraction.. so, time belum sampai next contraction tu, perform Isyak.. then, tunggu hubby solat pulak.. Sempat lagi aku SMS Jiji suh balik.. Ingat nak mintak tolong dia jenguk Amir & Arif.. mamat tu, pukul 9.16pm pun kat ofis lagi..

Dalam 9.30pm kot, tunggu punya tunggu, tak sampai2 pun mamat ni.. kitorang decide nak pi hospital.. Yada yada yada.. ntah pkl bpa ntah sampai.. tiba kat parking lot, aku nak potong kuku japs.. yahahaa.. sempat lagi tu..

Sesambil daftar kat kaunter, hubby dukung Arif.. Amir dok lepak2 dengan aku kat kerusi.. Dah settle sume, gerak pi Level 1.. dam di dam dam..

Masuk examination room -- yada yada yada.. nurse declare aku dah terbukak 5cm.. alhamdulillah.. ni laa doa aku masa solat Isyak tadi.. alhamdulillah sangat2.. lepas settle sume, aku pi labor room.. kena tambat macam biasa.. it was 10.33pm..

Hubby still tunggu kat Waiting Room dengan Amir & Arif.. yg jadik perantara, nurse la.. hubby of course takley masuk dengan anak2 tu kan.. syahdu plak rasa tang tu.. tup2 gynae aku sampai.. dia pecahkan air ketuban.. then, nurse cucuk wrist kiri masukkan air.. glukos ke apa ntah.. aku ni dah le rabun.. contraction around 10mins.. dalam pada tu, org kat labor room sebelah tengah sibuk dok push.. 10.48pm anak dia lahir.. 2nd child.. dah sepasang.. heee.. sempat lagi kan aku borak dengan nurse.. tensen laa jugak.. aku baru masuk, org sebelah dah slamat.. tp dia masuk dari pkl 9pm..

11.06pm.. aku rasa contraction dah 2 minit sekali.. jam digital kat dinding labor room.. senang le budget :P

Tetiba doc masuk..
"How do you feel?"
"2 minit sekali ni"
"Yes.. tapi tak kuat.. so, I think you will deliver in 2 or 3 hours lagi ok.."
Sempat lagi dalam hati kira.. aaaa.. pkl 2 pagi laa aku beranak ni karang..

Later, nurse amik spec aku.. dia pi simpan kat luar.. so, aku mmg rabun serabun-rabunnya..
"Kalau dah rasa nak buang air besar tu, panggil tau.."
Aku angguk je laa..

Tak lama je lepas tu, dalam 10 minit kot.. aku terus rasa nak teran.. aku jerit laa.. "Nurse.. nurse..." korang buat laa intonasi sendiri OK.. :P
Bergegas nurse masuk.. check2..

"Cakap kat doktor.. 8 to 9.. she's going 8 to 9!"
"Jangan teran dulu tau.. belum boleh lagi ni.. "
Tapi serius aku dah rasa tak tahan.. 2 kali aku teran.. nurse suh tarik nafas.. tak pasal aku sedut gas.. hehehe.. nak suh aku calm down jangan teran dulu.. sian nurse tu.. sampai sakit tangan dia aku dok grip..
"Doktor lama lagi ke? Saya betul2 rasa dah tak tahan ni.."

Kesannya, gynae aku balik rumah :P Heee.. laki aku pun dah balik sbb doc bagitau aku deliver dalam 2-3 jam lagi..
"Sempat balik rumah doktor?" Nurse tanya..
"Sempat minum.. " Pergh.. mmg rasa nak sekeh je time tu..

To cut it short, dengan 2 kali push, #3 selamat dilahirkan.. its 11.41pm..
"Its a boy"
Ye.. macam le aku tak nampak bird dia.. :P

Later aku dengar nurse call hubby to inform.. tau2 je, laki aku datang sekali dengan parents aku yg dah sampai dari JB.. sume pakat masuk labor room.. boleh? dengan Amir sekali.. Arif dah slamat tido masa hubby bawak diorang balik umah tadi..

Bila dah settle sume, diorang sorong aku pi wad.. selamba rock laa parents aku + hubby + Amir + Jijan bersembang dalam wad tu.. dah dekat 1 pagi jugak rasanya.. hubby tak ilang lagi rasa terkujat.. sbb dia pun tak lama je baru sampai umah, dapat call kata aku dah bersalin.. eeeee.. Masa nak kuar tu, parents aku sampai.. diorang pun tak sempat2 masuk umah, terus straight ikut pi hospital..

So, thats the story.. abis dah.. -)


29 comments

No comments: