Cari Something?

Monday, December 03, 2007

Masak-masak

Last weekend, adik ipar + 3 orang sepupu hubby mai kat umah.. Cuti-cuti sekolah ni depa mai nak jalan2 KL.. so, menggila la aku masak kat dapur. Tengah hari Sabtu tu, aku terjah buat Ikan Bawal Sweet Sour.. Tapi ni aku + hubby je laa yang makan sbb petang baru diorang sampai.. Sabtu malam, aku masak nasik ayam.. Berdebar2 siut.. ngalahkan nak bagi mak mentua makan.. Aku pun tak tau pehal.. perhaps sbb mak cik hubby aka mak sepupu dia tu, terer masak. Popia basah dia glamer la kat PD.. aku pun kalau pi umah dia, makan macam ala2 kat umah mak sendiri.. hehehe..

Esok pagi, buat nasik goreng letak ayam + telur.. tak tau la apa ke rasanya.. Heeee.. lepas diorang breakfast, terus keluar.. so, tengah hari, layan sambal sotong pulak dengan hubby..

To be frank, hari Sabtu tu laa the first time aku buat ikan bawal sweet sour.. hehehe..

"Eeee.. first time ni yang!"
"Takpe yang.. relaks laa.. you masak 1st time sume jadi.."
"Ooooo.. are you saying, my 2nd, 3rd onwards sume tak sedap?"
"Takde laa camtu.."

Ha, kan dah kantoi laki aku? Eeeee..

Sambal sotong pun ala2 first time laa.. reason being, aku tak ingat sama ada aku pernah masak ke tidak.. Heh! The outcome? Keras kejung sotong aku.. nak nangis pun ada.. hehehe.. over la ni.. tak tau la pehal.. Actually, sambal is not my forte.. aku dulu selalu terjah gulai masak lemak cili padi.. selalu terjah pun, tak master jugak :P La ni since tengah breastfeed Azri, si kecik ni tak bpa tahan dengan cili padi.. so, tukar laa makan sambal2 cili kering kan.. Ingat nak snap gamba sambal sotong aku tu, nampak macam sedap (perasan sungguh la ni), sambal OK je, tp sotong tu laa.. spoil..

So, soalan utk pakar2 masak di luar sana, camne nak bikin sotong tu lembut gebu? Appreciate any answers given!

TQ!

23 comments

No comments: