Cari Something?

Wednesday, June 25, 2008

Rule 72

I just finished reading a book - Rancang Hidup Rancang Wang by Mr Hamdy.. dalam buku tu ada la sebut tentang Rule 72..

Apakah itu Rule 72 atau nama Melayunya Peraturan 72 (maaf cikgu kalau saya salah translate).

Basically, benda yg ni org gunapakai utk tentukan bilakah duit yg kita simpan sekarang akan berganda..

Contoh: Setiap tahun dapat dividen at the rate of 4%, so, kalau kita ada 10K sekarang,

72/4 = 18.

Means, kita akan ambil masa +- 18 tahun untuk 10K menjadi 20K.. do we have the time? No? so, camne ke gayanya kalau saya nak 20K in the next 5 years?

72/5 = 14.4

Means, kita kena la simpan duit di tempat yg boleh bagi 14 - 15% dividen per year.. (syoknya la hai sapa yg ada share dalam Bank Rakyat.. kah kah kah)

Apart from that, ada jugak email yg menyatakan, Rule 72 boleh digunakan untuk melihat nilai duit kita pada masa hadapan.. yg ni mak share je ye.. hopefully tak betul la..

Kalau nak tahu half value the money... guna rule ni bahagikan dengan inflasi rate. Skrg ni inflasi 4% >, 72/4 = 18. Meaning to say... dlm masa 18 tahun lagi value duit RM100 skrg akan jadi RM 50 18 tahun akan dtg.
I'm looking fwd to start invest in gold. Will post about this later. Till then, take care everyone!

1 comment:

cysev3n said...

from Haloscan

Ms Lola
Why 72???

Erna
ye lah..why 72? apakah disebalik no 72?

anamiraa
rasanya that's the constant yang dideducekan oleh pakar kewangan.

apa2pun, posting ni kategori dalam posting sesak napas nih!

CY
Ms Lola + cik Erna,
i believe this is somekind of formula yg org2 finance come out..

http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_72

Erna
ayoo..aku rasa mcm pernah jumpa masa aku belajo dulu..hahaha..hampeh karat tahap apa dah kepala aku ni weihh! menangis lecturer aku kalau dia tau nih! ahaks!

CY
k Ana,
constant tu.. dah macam nak masuk programming gitu.. kah kah kah..

Erna,
its a great tool for you to convince ppl utk join UT, right? heeee..

raihanrosfan
aku belajo finance dulu...tapi nape aku tak paham satu mende pon ek????

anamiraa
eh yan,
bukan constant tu dalam engineering line je ke? hahahaha.. masing2 dah salah paham!

CY
cik Raihan,
takdapat la den nak nolong.. heee..

kak Ana,
satu benda dua makna la tu kot.. dalam programming, 31/8 tu kira ala2 constant la sbb dah jadik independence day.. nice list you've came out with.. seriau kan.. tu rasa nak jadik budak sekolah je.. paling pening nak pk pun, camne nak score paper je.. hinsh..