Cari Something?

Thursday, July 17, 2008

Happy Birthday Abah

Month of July is a bit busy for me, at least.. Starts with my younger bro birthday.. then comes wedding anniversary, now my abah's birthday, then my baby Azri in a week time.. last but not least, my another younger brother's birthday, two days after Azri's.

Aku jarang mention pasal abah aku kat sini. Perhaps sbb aku tak rapat dgn dia.. selalu org kata, anak ppuan rapat dgn abah kan? But not me..

Masa aku kecik, lain la.. hehe.. there was one time.. aku balik umah dari sekolah.. jalan kaki.. tetiba kat dalam umah ada basikal BMX.. Turn out, itu hadiah utk aku sbb dapat nombor yang cantek sket kat sekolah agama + sekolah kebangsaan.. Mmg lepas tu aku jadik minah basikal la.. bawak adik ke sekolah ke hulu ke hilir..

When i was a teenager, aku masuk boarding school.. time tu jugak parents aku pindah ke JB.. so aku dapat jumpa abah time balik je la.. Tulis-tulis surat pun hantar kat mak je..

Later, bila dah masuk uni, kalau ada apa2 pasal aku, atau abah ada benda nak cakap, mesti thru mak aku.. kiranya, mak aku ala2 messenger gitu.. there was once, I brought someone home.. tapi datang umah ramai2 la ni.. he asked my mom which one.. turn out, dia tak berkenan dgn mamat tu.. tapi dia tak bagitau direct.. mesti semuanya thru mak aku.. ish.. sabar je..

So, confirm le bila aku nak kawen pun, aku cakap kat mak aku kan.. tp part ni aku tak berapa ingat la plak.. kah kah kah.. Cumanya bila aku dah kawen.. best moment yg kitorang ada adalah time dinner.. makan ramai2.. mostly abah mmg akan buat lawak.. Confirm gelak sampai sakit perut..

Thru out the years, abah banyak mengajar cara nak urus duit. You see, mak aku selalu cerita, masa zaman muda2 dulu, abah rajin menyimpan.. kalau dah dapat gaji bulan 8, dan dia ada balance gaji bulan 7, semua tu dia simpan.. and he starts the new month with the new salary..

Lepas dia bersara, dia bawak teksi.. Dia keluarkan some amount of money utk teksi tu.. collection duit yang dia dapat, dia ganti balik duit yang dia dah keluarkan tadi.. Ni pun tau sbb one day, my mom gurau2 je mintak duit sket.. he replied - abang pun tak rasa lagi duit teksi ni sesen pun.. eeee.. tapi la ni dah abis ganti laa..

Apa pun, selamat hari jadi Abah. Semoga abah panjang umur dan memperoleh kesihatan berpanjangan. Semoga hidup abah diberkati ALLAH dan dirahmati selalu..

Along sayang abah.


16 comments

No comments: