Cari Something?

Wednesday, July 29, 2009

Tutorial : More About Link


Ramai antara kita dah tau macam mana nak buat link kan? Tapi perasan tak, kalau kita includekan URL tu, bila visitor klik, isi kandungan URL tersebut akan terus replace blog kita? Then, kalau org nak baca balik blog kita, kena taip URL blog ataupun hit Back button kat browser.. pastu nak tunggu blog kita load balik..

Soalan, macam mana nak buat link macam Blog List (alaa.. yg ada kat blog korang jugak tu..), bila kita klik, dia pi bukak window / tab yang baru?

Its simple. Cuma kena ada extra keje.. heee..




Caranya, once dah tambah link tu, pi kat button Edit HTML, pi kat link tersebut, dan tambahkan target="_blank" macam yg ada kat bawah ni..

<a href="http://apapaje.blogspot.com" target="_blank">

Dengan cara ini, window/tab baru akan dibuka dan tak akan mereplace blog kita dengan URL yg kita share dengan kawan² tadi..



will replace this page with my blog, again :)



will open a new window / tab


However, benda ni dah deprecated since 1999 (based on my reading..), means tak janji la dia bley jalan lagi in the future.. but as of now, it still works.. plus, its not a good practice as well for professional websites and what nots.. Good practice adalah dengan menggunakan javascript.. thats another story.. Saya taknak menjadi terlampau teknikal di sini.. heee..

Hope this helps :)

6 comments:

Ms Lola said...

again, complicatednya!

IntanSham said...

huhu...good info.. nanti blh try.. tq..CY

cysev3n said...

Ms L,
esok² kau dah biasa, simple je.. heee..

cik Intan,
silalah.. :)

Emma said...

errkkk.. xleh pung??

-mama emma®-

cysev3n said...

mama emma,
pls elaborate.. hee..

Unknown said...

ouhh.. nti i nk try lah...