Cari Something?

Rabu, Februari 10, 2010

Exercise Bagi Anak yang Kidal / Menulis Terbalik

Contohnya tulis huruf 'b', jadi huruf 'd'. Tulis huruf 'p', jadi huruf 'q'. Pakai selipar terbalik and what nots.
Exercise ni aku dapat dari Siri Bengkel Keibubapaan. Hee..
Cara yang diajar ialah
  1. letak 2 tangan di atas peha. Sebelah tangan buat seolah-olah menumbuk. Sebelah lagi menggosok.

  2. angkat tangan paras dada. Sebelah tangan, gunakan ibu jari & jari telunjuk. Buat bentuk seperti pistol. Tangan lagi satu, gunakan jari2 yang sama, buat bentuk huruf 'L'. Temukan jari telunjuk. Lepas ditemukan, ubah bentuk, sama ada menjadi pistol, atau huruf 'L'.

Latihan ini juga boleh dipraktikkan oleh insan2 yang kidal.


Tujuan exercise ini adalah untuk melatih penggunaan otak kanan & kiri.

Sekian dahulu :)

8 ulasan:

Zety Zin berkata...

err... latihan no 2 tu mak kurang jelas lah. huhu.

DNNA berkata...

CY,

menarik ni, sobab eh, anak aku termasuk dlm group budak2 yang suka tulis terbalik2, 'p' jadi 'q', ''b jadi 'd' etc etc ...

tapi, sama seperti zety, mak kureng paham yang no2 tu, nyah .. mintak tolong jelaskan bole??

Tqvm beb

CY4.0 berkata...

ladies, nanti la mak try amik gamba. X reti nk explain. Haha

Zuhaini berkata...

ok, nice info. tq!

tapitu la. yg ke dua tu macam susah sket nak buat...

:Nana: berkata...

bagus lah.. buat pagi2 baru masuk ofis, haywire sket.. aku try slps buat keje berjam-jam baru lah jadik.. so, lps buat keje mmg dh guan otak kiri dan kanan lah.. hehehe..

Along berkata...

Dina kidal and she had some problems with b and d before. But praktis tulis je la..takde plak main tepuk tumbuk ni semua...hehehe. But good tests to try. Nanti nak soh dia cuba.

Mama Adib berkata...

ini ngan mak mak kena prektis sbb mak memang kidal huk huk

Ms Lola berkata...

ok, aku hanya berjaya pikap yg No 1 je.