Cari Something?

Friday, April 11, 2008

e-Filing - Final

As of now, aku dah 95% settlekan e-filing aku.. tinggal nak sign je.. keh keh keh..

Semalam, lepas dah selamat menyekat kata laluan diri sendiri yg aku mmg tak ingat langsung plus, petunjuk kata laluan aku pun tak betul.. so, aku pun call 1300 88 3010.. anyways, sejak bila 1300 bebas tol ek? I thought those numbers started with 1300 ni caj ikut local call.. not totally free.. kalau free, guna 1800.. kan? kan?

Hint: Kiraan tinggal 3 lagi percubaan, 2 kali percubaan tu, kalau korang seriau sangat.. tekan menu lain dulu.. then go back to the menu.. dia akan reset balik.. hehehe.. smalam aku mmg terpaksa bikin sampai kena sekat sbb aku mmg takde idea langsung apa ke benda password yg aku guna dulu..

Tekan 1, tekan 3.. then sbb aku nak cakap dgn orang, so aku tekan 0.. later dia suh tekan no IC baru atau no rujukan cukai..

"Anda berada dalam giliran 6" or something like that.. "sila tunggu".. tup2 putus..

aku call lagi..

"Anda berada dalam giliran 5", or something like that.. then putus lagi.. wah, mak temper okay..

call lagi.. tup2 aku dah giliran 1.. so dapat la cakap..

"Saya lupa password".. mak sungguh straight fwd..
"OK puan.. sebelum saya teruskan, boleh beri saya no IC lama?"
"A 3X7X3X8"
"OK.. beri saya alamat yang terkini"

Huh.. alamat apa plak yg aku letak ye? aku terjah je la bagi alamat ofis..

"Terima kasih.."

Pergh, nasib baik kena.. waahahahaha..

"Puan ada di depan komputer sekarang?"
"Ha-ah"
"OK, klik pada Terlupa Kata Laluan, taipkan IC.. then pada soalan petunjuk tu, pilih je mana-mana.. kat ruangan Jawapan, taipkan password"
"Password, as in 'password'? case sensitive tak?"
"Tak.. tapi kalau puan dah taip huruf kecik.. sumenya huruf kecik je la.."

aku blur kejap.. tapi aku taip 'password' je.. takde la gedik nak taip PassWord ke.. P455w0Rd ke..

dan2 je lepas klik Hantar, dapat laman utk masukkan kata laluan baru..

"Cuba login borang BE.."
"Dah dapat dah.. terima kasih ye.."

Heh.. so, aku terpaksa jugak la tunggu sampai balik umah.. sbb kesahnya sume borang EA, resit berbagai ada kat umah kan..

Isi.. isi.. isi dan isi.. akhirnya sampai la kat page rumusan cukai..

Gedik2 le aku nak tengok part Cukai terlebih bayar.. sekali ada RM2 je.. keh keh keh.. segan nya la nak dapat refund. kalau ada 2-3 nombor 0 kat belakang tu takpe gak..

Tapinya, mmg total PCB aku bayar RM2 je.. keh keh keh.. maybe sbb aku potong gaji utk bayar zakat.. so HR counter balik dgn PCB.. tak kesah la tu..

Sekian, coretan saya untuk e-Filing kali ini.

14 comments

No comments: