Citenya gini..
on 14/1/2008, aku pi shopping online kat XXXX.. untuk memenuhkan permintaan mak aku yg meminta supaya dibelikan laptop utk adik aku yg sedang belajar itu.. (adik aku ni pesen yg tak meminta2.. dia siap kata - kalau bley share, dia nak share je dengan kawan.. syahdu aku dengar weh..) tapi sudahnya dia dengan berat hati, mintak jugak beli.. ok, enuff la itu mukadimah..
So, 14/1 tu, aku selamat la confirm order berbagai.. amik yg biasa2 je.. dapat email kata, within 2 business days, aku akan dapat lagi satu email confirmation.. tunggu punya tunggu punya tunggu, sampai 18/1 tak dapat2.. so, aku email laa XXXX..
I would like to know the current status of the above order.
It was made on Jan 14th.
Tak dapat reply jugak.. Boleh?
Then, Selasa minggu depan tu, which was on 22nd, aku layan M2U.. sekali tengok ada satu installment yg aku tak pernah nampak.. kesannya bila dikira-kira, it was referring to #1 installment of the newly bought laptop.. bergegas la aku pi website XXXX.. nak tengok current status - letak online reference tak lepas, letak customer ID tak lepas.. ai, ke mana pulak sebenarnya laptop itu pergi? so, aku email lagi..
Nak jadikan cerita, aku bz plak lepas tu.. ada la a few missed calls dari nombor di utara sana.. then, dapat email.. guess what?
Model yg aku pilih tu dah depleted + tak dikeluarkan lagi.. Yg aku pelik + muskil
#1 kalau dah takde, awat still publish kat website utk dijual dan dibeli?
#2 kalau dah takde jugak, awat still charge kad kredit aku weh?
So, aku cancel la order tu + mintak full refund..
Meantime, aku naked eh, nekad takmo bayar credit card aku selagi itu refund amount tidak reflect ke dalam akaun saya.. (amik ko.. bahasa rojak tak hengat!) Tup2 pagi tadi masa aku check M2U, sudah ada itu refund and my current outstanding balance terus bertukar menjadik negatif..
Aku, yg tak biasa dengan situasi2 begini, telah mengambil inisiatif utk menelefon 1300 - 88 - 6688 (aku hafal OK.. nak patah jari dok mendail nombor ni pagi tadi).. sudahnya around 1pm+ tadi aku dapat go thru..
Verdict - aku tak payah bayar current outstanding balance.. Korang jadik saksi ek.. esok2 kalau aku tetiba kena penalti late charges berbagai, ni la buktinya.. aku siap print screen sume berbagai in case aku kena apa2 nanti.. (actually aku start print screen lepas nyaris kena heart attack itu hari..) ngeh ngeh ngeh..
------------ update on 1456 hours ------
since jari aku rasa nak patah dok tekan2 no tu, so, aku email Maybank, just in case.. reply yg aku baru dapat sekejap tadi begitu berbeza dengan apa yg aku dapat verbally..
You still need to pay as per your latest statement but just minus the 1st Xxxx installment of RMXXX, which we would offset from the refund by Xxxx.
mak sungguh confuse, okkay!
Istighasah, boleh ke tak?
10 hours ago
4 comments:
from Haloscan
ms lola
adoi cik yan,.. seriau aku dgr kisah CC ko ni tau. serios, takut aku dgr.
jd jd, sudahnya beli tak lappy utk adik ko tu?
ms lola
beb, mak terkona baring. topik nye ialah SAKSI, kan. jd AKU NAIK SAKSI, ok?
CY
Ms Lola,
mean time, aku rasa macam nak reconsider balik je.. suppose hari tu ingat once dah refund, aku nak beli yg lain.. adik aku nak guna Feb ni.. argh!
anamiraa
cikyan,
awat tak boleh pi beli kat kedai je? hish memang seriau la weh CC punya transaction online nih!
btw, aku naik saksi gak!
Erna
wuit! awat jadi lagu tu weih? serius aku pun suspend gak camni! nnt aku try tanya abang aku.. napa lak hang kena bayar eventho dah refund.. there should be t&c within specific date interest free period. Btw, hang punya cc ada outstanding balance tak?
apa pun aku pun angkat tangan ni "aku naik saksi" jugak! :P
CY
kak Ana,
ni ampun lagi ada online statement.. mak dah print berbagai sume tu.. b4 this OK je.. this is my 2nd time of purchase.. tak sangka plak 2nd time jadik ini macam.. hinnshh..
Erna,
refund tu telah menyebabkan outstanding balance aku jadik negatif.. tu yg aku tanya, camne
ke gayanya - nak kena bayar ke idak.. CSE kata tak payah, email reply kata kena.. mak jawab
- I'm confuse! Please advise! hehehe.. nasib aku punya last payment 10/2 ni.. ada time lagi
nak ding dong..
ms lola
erk, mak lg konpius ngan hang nye update ni. (mcmana ye icon konpius?)
CY
Ms Lola,
aku dok tunggu je laa reply ni.. susah2 karang aku bayar je.. tapi jadik makin negatif le outstanding balance aku nanti..
anamiraa
aku pun dah naik confius dah ni! apa cerita sebenarnya nih??
laili - mamaampang
Terus teringat saksi2 aku waktu kawin dulu....hahaha
p/s pakai lah redial option daaaa...hehehe..
erna
kalau dah jadik negative watpe hang nak bayo lagi..meaning the refund dah kira bagi pihak hang ler bayarkan cc tu kan? aku rasa yg reply email tu main taro jer kot hehe..tak pun dia tak paham.. btw, now si anu tu dah refund ke belum? if dah refund should appear kat statement hang kan.. bila dah negative bal so no amount due for this month. So takyah bayo ler..
gitu ler pemahaman aku setakat ini. Lagipun tarikh transaction all within the interest free period tak? Unless dah lepas interest free period, jadinya hang kena la bayo the interest yg dah dikira tu..
rizza
eeeee ngeri tu pakai CC ni...
"aku pun naik saksi"!!!!
CY
kak Ana,
mak tunggu + lihat je ni.. ngeh ngeh ngeh..
kak Laili,
mak ni nama je keje IT.. tp bab2 guna telefon ni, sengal sket.. :P nak transfer call pun kena revise 7-8 kali.. boleh?
Erna,
camne ke gaya ek.. aku ni selalunya lepas je CC aku tu abis cycle - which is fall on every 21st, aku terus bayar dan2 tu jugak.. lag pun 2-3 hari gitu.. (suppose last payment date on 10th next month).. tapi kali sbb aku nak tunggu jugak si Xxxx tu refund, tu yg aku hold..
tup2 28/1 dia refund.. camne? aku mmg confuse bab2 ni.. ngeeee.. la ni, bukan takmo bayar ke apa.. tp kalau dah tak payah bayar, syiok aaaa.. hehehe..
Za,
ngeri, mmg ngeri..
momidanial
ihiks..cik yan...mak pon naik saksi naaa....hahahaha ;p
p/s: aku kalu..sure pitching dah 8 ms call ittew customer service no! ngaaaaaaaa....
Erna
Aku kasik laki aku baca entry hang ni..tapi dia pun tak paham napa hang punya bal jadik negative. Kalau initially your cc memang takde outstanding bal, bila si anu tu charge baru ada la kan..then bila dia refund it should balance your account again..tang jadik negative tu maksudnya camna? kira hang terlebih bayo cc? hehe..kami pun dah konpius dah ni..ahaks!
maya amir
aku pun seriau gak weyhh bab2 cenggini.. isk..takpe2..aku saksi yg ke-10 ok;)
from Haloscan
CY
Za, Erna + Maya,
I will pay my current statement.. malas nak calarkan rekod pembayaran aku weh.. karang sesia tak dapat 15% annual interest instead of 18% currently.
Ni latest email yg aku dapat
"Meantime, wish to confirm that my clarification below is correct. You may choose not to make the payment and there will be no penalty imposed."
Ah, but who knows in future..
erna
hehe..okeh! ha'ah kan new regulations prompt payment semua bleh dpt 15% instead of 18%. Aku
memang buat SI jer terus..sebab aku selalu lupa daa.. ihiks! kalau mak tak dpt itu 15% memang aku plak nak mengamuk nanti..hahaha
anamiraa
kesimpulannya meh la tak yah pakai credit card. semua benda pakei cash aje gitu bolehh? mak pun hangin ngan RHB nih. dah setahun tak pernah activate pun credit card depa, pastu semalam dapat statement charge kita annual fee? WTF?? (pardon my french!) terus2 aku pagi ni karang surat sikit lebih kurang, suh kansel semua kredit card yang berkenaan. semua outstanding balance mak settle pagi tadi jugak.
bengong gile depa nih. tak tentu hala lak nak charge orang. ni pesen yang kita tak apply pun tapi dok hantar credit card kat rumah orang tak tentu pasal.
hisss! bad mood aku!
ms lola
ish, aku bab2 interest brp % ni mmg tak tau. yg aku tau, misti kosong balance. heheh. mak takleh tgk ada figure. buleh juling bijik mata wooo.
tp aaa, itu ada satu ambank islamic CC punya aaa.. depa sudah kontrakkan kan aku utk byr untung (interest le tu!) kat depa sebnyk 3000 lebey woooo. kalau mak nak terminate itu CC, mak kena bayaq that amount
YOU CALL THAT ISLAMIC?!! bukan ke islamic system ni nak memudahkan umat2 nye?
jd, solution yg aku ada skrg ni, ialah tak payah clearkan hutang kat ambank CC tu - biar die tolak sikit amount 3k plus tu. mak pulak before this bodoh piang, pi clearkan sume hutang CC's. smpi bila2 pun tak hbs kontrak mak tu. err ada paham ka?
kesimpulannye, mak hangin dgn ambank sejak 2 thn lepas.
erna
wuit? apa kes lagu tu ms lola? ada plak cenggitu ek? tak paham gue..
Harus hang cancel jer ana.. org tak pakai buleh plak sesukak hati nak charge annual fee..bengong hape!?
Aku sendiri punya dah cancel tapi ada satu aku simpan in case of egermecy (ihiks! my fav word instead of emergency) plus yg supplementary tu aku simpan sajer la kan (ni penting kalau aku sorang bawak budak2 pi hosp! sebab aku gores saja cc supplementary, kemudian pepandai dia sendiri claim co! hehe)
CY
Erna,
SI kena fix amount tak? aku tak tau la camne ke gaya Maybank ni.. sbb time nak bayar kata takley lebih dari outstanding.. hiinsshh..
kak Ana,
hang karang surat ka, email? ngeh ngeh ngeh.. mak pun ala2 nak terminate MasterCard Maybank ni.. ada ke aku pulun guna, tp tarak points? ceh! aku komplen tapi takde maknanya dia nak bagi balik points aku yg lepas2 tu..
Ms Lola,
aku serius tak paham apa ke benda kontrak berbagai. yg aku nampak, 3K plus.. yaahahaha..
/rasa nyesal plak terminate Amex dulu.. la ni kan dah kasik senang nak beli barang dari US..
cis.
from Haloscan
anamiraa
lola,
sungguh ka lagu tu? rasanya ada timing kot if you want to settle less than the min period baru kena itu 3k kot?
ke no matter bila hang settle dan tutup kena jugak itu 3K?
kalau the later, then tak payah la tutup. just biaq kosong je. tapi kang kena annual fee la pulak ye tak? hish! apa kata bawak ke tribunal pengguna? hari tu my husband bawak pi kes credit card jugak. dalam empat ribu depa refund 3 ribu lebih. kira lose sikit je la..
tapi berbaloi weh! cuma tang documentation tu kena complete la sikit.
cikyan,
nak emel pebenda nye surat suh terminat credit card je la hehehehehhe.. tak complex mana
pungg..hish hang ni buat malu mak je tau!
CY
kak Ana,
ni tulis surat lepas tu fax la kan.. just wondering, zaman la ni kan sume benda nak cepat je.. keh keh keh.. ke, hang pakai snail mail?
Along
Hmmmm...sket2 pelik gak baca kes cik yan ni. Apa2 pun, berhati2lah ngan Maybank..depa ni suka caj yg bukan2. Kalau kita tak ambik tahu, tak buat bising, ada je can depa carik nak ambik duit kita. Ni yg along nak transfer semua acct ke Bank Islam. Hmm..eventhough tak
berapa banyak outlet lagi..kat ofis cik abg ada outlet, bile2 singgah ke situ bleh settlekan hal acct.
anamiraa
yan,
ye fax aje... cepat dah mudah. sat2 lagi kang ada la officer depa call tanya apsal?apsal?
mak tak sabaq nak jawab: pasal hang tu bodd!!
CY
Along,
tu laa.. ayat verbal lain, ayat dalam email lain.. budak ofis2 ni pun perasan ntah bpa kali kita tanya - betul tak payah bayar? hehehe.. Bank Islam pun OK kan.. but then, yes, susah nak cari.. ala2 Bank Rakyat tu jugak.. hinnsh..
kak Ana,
depa bab2 terminate ni lambat le reactionnya.. cuba kalau apply, hang baru letak kat fax dah dapat call weh!
Marisa
ini suda kes naya.... nasib tak jadi bayo...
from Haloscan
Erna
bab terminate..teringat kisah laki aku.. tiap kali nak due 'free annual fee' punya time(kes
citibank&amex), dia kasik clear semua outstanding balance and terus return cc yg telah dipotong kata nak terminate. Few weeks nnt sampai cc baru with another few years annual fee waive! hahahaha.. plus bila tengok record baik siap kasi up lagi credit limit!
kahkahkah..betapa hampehnya depa nak duit kita!
Tapi so far foreign bank ni aku tak pernah alami kes2 charge mcm2 ni.. local bank aku tak pernah ada cc depa.. except for account je la..
Yan, if hang nak cc similar to amex but still foreign and recognized worlwide, aku bleh recommend hang apply AMANAH HSBC. abg aku bleh la tulung2 skit kasi approve ikut kemampuan kuasa dia yg ciput tu..hehe
CY
cik Marisa,
saya dah bayar -) depa dah offset sume berbagai jadik neutral gitu.. 0-0..
Erna,
Thanks for the offer.. nanti aku tengok dulu annual fee dia bpa.. Yahahaha.. eh, aku ada email kau tau.. check, jangan tak check!
fid
aku jadi saksi gak..tapi aku lambat
aku sebenarnya tak faham sgt...
(korang aku ni mungkin over under estimate online service kat malaysia..maafkan aku..aku mmg tak beli online melainkan dr mama kamariah..tu pun sms call bagai....)
cik yan beli kat kedai je la weeii...
CY
Fid,
aku ni takde la hantu sangat beli online.. tp since aku pun bukak kedai, true, most Malaysians belum ready utk beli online2 ni.. ada yg pi cari info kat web, tapi datang umah beli barang.. keh keh keh.. yg Sabah + Sarawak tu, takde excuse la kan.. in fact depa mmg berani spend banyak (based on experience aku la..)
mektwain
cikyan, beli kat website mana?
CY
cik Faz,
saya beli direct dengan Dell -) hehehe.. b4 this mmg letak je nama tu.. tp lepas dah post, saya edit balik.. case dah tutup dah.. sume dah refund + offset.. dah 0-0..
erna
aku sejak duk jauh di pantai timur ni banyak kali gak aku dah beli online..
hehehe.. alhamdulillah so far ok! books/bra menyusu/tiket kapal terobang/ and mostly all tickets and hotel fees masa pi Aus dulu kami online ja.. hopefully semua orait! hehe and also bak kata cik yan aku pun meniaga ala-ala cyber gak! hehe
Post a Comment